1 View
Hjælp til mavegener med Low FODMAP diæt

 

Hjælp til mavegener med Low FODMAP diæt
Lider du af mavegener, som oppustet og udspillet mave, mavekramper, hyppige toiletbesøg og/eller forstoppelse, kvalme og træthed, over en periode på 3 måneder eller mere, kan du lide af Irritabel tyktarm (IBS).

Det kan være svært at få diagnosticeret irritabel tyktarm.
Diagnosen stilles ud fra dine symptomer, samtidig med at man vil udelukke, at der foreligger betændelser eller andre sygdomme i tarmen eks. ved kikkert-undersøgelser og måske også undersøge for laktoseintolerans eller glutenallergi med mere.

Årsag til irritabel tyktarm
Årsager til irritabel tyktarm kendes endnu ikke, men vestlig livsstil og kost, ændret mønster for tarm-bevægelser og nervesystemet i tarmen og genetik, menes at kunne være nogle af synderne til irritabel tyktarm.

Gode resultater ved ændring af kosten
Monash University, som ligger i Melbourne i Australien, tester bl.a. fødevarer og har udviklet en diæt kaldet Low FODMAP, som kan afhjælpe de fleste symptomer ved irritabel tyktarm. Undersøgelser viser at ca. 75% af mennesker med IBS oplever symptomlindring på en lav FODMAP diæt.

Forskere ved Monash University lancerede i december 2012 en mobil-app til både Iphone og Android, som kan hjælpe med at håndtere gastrointestinale symptomer forbundet med irritabelt tarmsyndrom.
App’en giver brugerne nøjagtige oplysninger om, hvilke fødevarer der kan udløse IBS-reaktioner.

Low FODMAP diæt
Low FODMAP diæt fungerer ved at begrænse fødevarer, der indeholder mange kulhydrater kaldet FODMAPs.
Den bedste måde at lindre IBS-symptomer er, ved at undgå fødevarer, der indeholder en familie af kulhydrater, der er kendt som FODMAP’s (gærbare, oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler), som er dårligt absorberet af mave-tarmkanalen.

FODMAP app’en benyttes et trafiklyssystem i form af rød, gul og grøn, som indikere om den enkelte fødevare indeholder FODMAP’s og hermed er god for dig med irritabel tyktarm at spise.

Grundlæggende råd
Er du en af de mange mennesker der daglig lider af mavegener, kan disse grundlæggende råd også være et skidt på vejen til et bedre velvære:

  • Spis små regelmæssige måltider.
  • Spis langsomt og tyg maden grundigt.
  • Drik godt med vand.
  • Undgå fed mad, lyst brød, kager og slik.
  • Motioner mindst 30 min. om dagen.
  • Spis mælkesyrebakterier.

 

Dette websted bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge dette websted accepterer du vores brug af cookies.